En els últims anys s’han intensificat els moviments socials a favor de la igualtat de gènere, tenint més suport per tots dos sexes.

És primordial introduir canvis en l’educació dels nens i nenes en les primeres etapes educatives que comportin a una interiorització des de la infància dels valors fonamentats.

Educar en igualtat de gènere a les escoles i des de la primera infància

És molt important educar en igualtat de gènere als nens i nenes des d’edats petites. A aquestes edats (0-12 anys) estan lliures de prejudicis, per la qual cosa implementar un ensenyament igualitari repercuteix en el seu desenvolupament des d’una perspectiva de gènere.

Cal interioritzar el comportament cívic en condicions igualitàries, i tenir una actuació responsable en la societat que vivim, on pel fet de ser home o dona no s’ha d’establir la imposició d’uns rols socials. Recursos y bones practiques per educar en igualtat

Les eines, unides als recursos oportuns, ens proporcionen la font inesgotable per a educar en una societat cada vegada més igualitària, però amb àmplia bretxa oberta entorn del gènere.

L’escola ens ha d’oferir l’espai més adequat per a afavorir aquest tipus d’educació, que ha de ser transversal i tractat amb tota la naturalitat des de les primeres etapes escolars.

Existeixen eines especialitzades per a educar en igualtat de gènere que poden suposar una ajuda extraordinària per al docent o educador. Com no podia ser d’una altra manera, hem de parlar de les TIC, com a principals eines per a la igualtat de gènere, que es troben units a infinits recursos disponibles a l’abast d’un clic.

Plataformes com YouTube, carregada de vídeos amb material audiovisual clau per a entendre i comprendre la igualtat, s’han convertit en la font inesgotable de recursos i eines a les quals acudir. També hi hapàgines webs de referència que inclouen estratègies imprescindibles, carregades de recursos, per a l’afavoriment de la igualtat.

A tot això, se suma la proliferació de les xarxes socials i formar part de la quotidianitat dels nens i nenes des de la seva infància.

Estratègies i accions dels centres escolars

Són moltes, les estratègies, plans i accions que es poden dur a terme en els centres escolars. Totes aquestes passen per ser efectives com més aviat comencin a implementar-se entre els alumnes d’etapa infantil i primària.

Totes aquestes estratègies han d’estar basades en unes premisses que passen per estar encaminades a la no discriminació entre jocs de nens i nenes, la no diferenciació de funcions o colors, la seguretat en si mateix del gènere femení, els rols que adoptin en els treballs grupals o en els diferents jocs, la proliferació de “canvi de rols” en diverses actuacions o activitats dutes a terme, etc.

Tot això ha de comportar un pla integral en cada centre en el que també es faci partícips a les famílies, al professorat i als equips directius.

Tot ha de basar-se en un sistema avaluable amb el temps i la implantació dels diferents plans, a través d’entrevistes, d’una observació activa i un seguiment de les activitats que es realitzen.

La igualtat, la coeducació, és un camí que s’ha d’iniciar en les famílies i continuar a les escoles. Per això, els docents són responsables que l’alumnat sàpiga què és un camí de respecte, de valorar les capacitats de tots i totes i d’igualtat en tots els aspectes.

També us recomanem: L’educació ambiental de la mà de MónNatura Pirineusm organitzar una bona classe

No us oblideu de seguir-nos al  Facebook  i a l’Instagram  i explicar-nos la vostra experiència!