Què és l’escola inclusiva? Per què és tan important? Quins són els seus beneficis? Avui parlarem sobre tot el que necessites saber sobre aquest repte educatiu.

L’escola inclusiva és un moviment internacional que promou el dret dels infants a rebre una educació de qualitat que no exclogui determinats grups desfavorits. Tot un repte educatiu ple de beneficis socials, culturals, formatius i de valors per als alumnes i, per extensió, les famílies. Així doncs, el seu objectiu és ajudar a construir una societat més tolerant, justa, amable, flexible i adaptativa. Tanmateix, perquè s’apliqui en l’entorn escolar calen molts recursos econòmics i personal amb una formació específica, reconeguda per l’administració. L’ONU la defineix així: “L’educació inclusiva ha d’identificar i respondre a la diversitat de les necessitats de tots els estudiants, incrementant la seva participació en l’aprenentatge, les cultures i les comunitats i reduir alhora l’exclusió de l’educació”.

Els beneficis de l’escola inclusiva

Des de la Facultat d’Educació de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) destaquen els següents beneficis de l’escola inclusiva:

  • Té en compte la diversitat dels infants al planificar i impartir l’ensenyament. Beneficia tant els alumnes amb necessitats especifiques de suport educatiu com els companys que no tenen aquesta necessitat.
  • Cada nen aprèn de manera diferent i es diferencia d’altres criatures pel seu estil, els hàbits, els ritmes i els temps d’aprenentatge, la història educativa, les idees prèvies, la motivació i les capacitats.
  • Afavoreix la convivència en els centres educatius i adoba el terreny per al desenvolupament d’una societat més democràtica: fomenta compartir, ajudar-se els uns als altres, complementar-se, etc.
  • Està dotada de les persones, els materials, els serveis i els professionals adequats per donar suport educatiu als infants que ho necessitin al llarg de la seva educació.
  • Les aules inclusives afavoreixen que els educadors tinguin altes expectatives. Una escola és inclusiva quan pot escolaritzar tot l’alumnat de la zona on s’ubica. Però no n’hi ha prou garantint la presència de tots els alumnes a l’escola, cal la seva participació en la dinàmica i les activitats de l’aula que els faci sentir part del grup”. “I, finalment , cal que puguem constatar el seu progrés. Perquè aquestes tres condicions es compleixin cal, en primer lloc, que l’escola reorganitzi els recursos de què disposa i les maneres de treballar”.

 

D’aquesta manera, l’escola inclusiva educa amb valors ajudant a construir una societat més tolerant, justa, amable, flexible i adaptativa.

 

També us recomanem: Feminisme a les aules

No us oblideu de seguir-nos al  Facebook  i a l’Instagram  i explicar-nos la vostra experiència!