Segons diferents estudis tenir una visió més àmplia de la cognició potencia el talent de l’alumnat.

Existeix un model teòric proposat per Howard Gardner el qual un dels conceptes més importants és el de la “intel·ligència múltiple”. Avui en dia són àmpliament coneguts els beneficis de la intel.ligència múltiple a les aules.

Antigament sempre s’havia parlat de la intel·ligència unitària, però la teoria de Gardner va fer un gir a la creença tradicional sobre la intel·ligència humana i el model de les intel·ligències múltiples va aparèixer com a alternativa al paradigma fins llavors dominant.

 

La teoria dels beneficis de la Intel·ligència múltiple que va canviar el rumb de l’educació

Gardner va exposar la seva teoria al món amb el seu llibre: “Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples”, una obra que expressa la idea que la Intel·ligència no és unitària, sinó que existeixen molts matisos per definir aquesta construcció.

Aquesta idea defensa que la Intel·ligència és una construcció massa abstracta com per parlar d’una sola,  ja que és possible trobar casos de persones molt hàbils en certes tasques mentals i molt dolentes en altres: genis a l’hora de compondre música o moure’s per ballar, però poc hàbils en matemàtiques, per exemple. Per aquest motiu, els psicòlegs s’han interessat molt en aquest tema i avui en dia existeixen diferents conceptes sobre la cognició i els processos psicològics superiors.

 

Segons la teoria de la intel·ligència múltiple, podem parlar dels següents tipus:

inteligènciamúltiple01

 

*Intel·ligència lingüística: És l’habilitat de dominar el llenguatge tant escrit com oral.

*Intel·ligència “lògica-matemàtica”: És l’habilitat de raonar de manera lògica i també la capacitat de resoldre problemes matemàtics.

*Intel·ligència espacial: És la capacitat de poder observar els objectes des de diferents perspectives, igual que el món, i la de manipular imatges mentals i crear-les per resoldre problemes.

*Intel·ligència musical: És la capacitat d’ el.laborar peces musicals o interpretar música.

*Intel·ligència corporal: Habilitat de moure el mateix cos i per tant coordinar els moviments.

*Intel·ligència intrapersonal: És l’habilitat de conèixer i gestionar les seves pròpies emocions i pensaments.

*Intel·ligència interpersonal: És la capacitat de relacionar-se amb els altres.

*Intel·ligència naturalista: És la sensibilitat que té un individu cap al món natural.

 

Quins beneficis poden tenir les intel·ligències múltiples a l’aula?

inteligènciamultiple02

 

La intel·ligència múltiple han canviat el panorama educatiu, i segons Gardner aporten una sèrie de beneficis a l’aula.

  • Motiva als alumnes:

Un dels beneficis d’aquest model d’intel·ligència és que contribueix al fet que cada nen o alumne desenvolupi els seus talents. D’aquesta manera els alumnes se senten més motivats. Per exemple, si un nen és bo amb el dibuix, amb aquest model és possible detectar-ho i ajudar-lo a desenvolupar la seva passió.

  • Personalitza l’aprenentatge:

Aquesta teoria afirma que cada alumne posseeix unes característiques úniques, que els fan diferents dels altres. Si s’aconsegueix descobrir el que cada nen pot aportar i en el que destaca el farem créixer i afavorim l’aprenentatge.

  • Potencia més competències

És un model més complet i en el qual tenen cabuda diferents tipus de competències. Per tant, els alumnes desenvolupen les capacitats en les quals destaquen.

  • L’aprenentatge és més complet

Aquest model d’aprenentatge és molt més complert que el tradicional, ja que té una visió més àmplia de la Intel·ligència, afavoreix l’adquisició d’un ventall ampli de competències per part dels alumnes.

  • Ensenya a aprendre

Els alumnes aprendran diferents estratègies i eines educatives que els ajudaran a desenvolupar per si mateixos els seus talents.

  • Potencia la innovació educativa

Aquest model trenca amb el model clàssic d’ensenyament afavorint la creativitat. Al mateix temps, és interessant i positiu combinar-ho amb les eines educatives més innovadores.

  • Aplicació pràctica

És pràctic, ja que l’alumne desenvolupa allò que realment el motiva i en el que destaca, és més propens a poder aplicar-ho en el futur.

  • Millor precisió en l’avaluació

Aquest model permet conèixer i desenvolupar aquelles fortaleses i debilitats de cada alumne i obté una visió més precisa de com és cada un i què és necessari fer per a estimular l’aprenentatge.

 

També us recomanem: Quan els avis es queden de cangurs dels néts durant l’estiu

 No us oblideu de seguir-nos al  Facebook  i a lInstagram  i explicar-nos la vostra experiència!