El mindfulness aplicat desde ben petits ajuda a pal·liar l’estrés dels nens provocat per les exigències del dia a dia i la intensa agenda familiar. Tota aquesta pressió els provoca problemes de concentració i sovint els costa agafar el son. D’altra banda, es connecten cada vegada més temps i des de molt petits a tot tipus de dispositius tecnològics i no saben estar sense fer res ni relaxar-se quan ho necessiten.

El mindfulness com a eina pels nens

Per aquests motius, hi ha un interès creixent en les escoles per oferir el mindfulness com una eina ideal per treballar la vida interna dels alumnes i reforçar les competències cognitives i executives. Gràcies a l’aprenentatge en mindfulness, els nens desenvolupen el seu món interior juntament amb tot el coneixement i les competències personals i habilitats socials, aprenent a estar a gust sent qui són, a calmar la seva ment i el seu cos i a conrear l’autoconsciència, la intel·ligència emocional, la confiança i la resiliència davant de qualsevol tipus d’estrès.

A més, integrar l’aprenentatge del mindfulness a les escoles redunda positivament en els mestres i l’equip directiu ja que millora el clima de l’aula i fomenta un entorn òptim per a l’aprenentatge.

Com implantar el mindfulness a l’escola? El mètode Eline Snel

En l’actualitat, hi ha diversos programes de mindfulness per a nens amb diferents formats i orientacions. D’entre tots ells, mereix ser destacat el mètode Eline Snel. Aquest mètode inclou programes específicament adaptats al nivell maduratiu tant intel·lectual com emocional per a cada franja d’edat. Els programes consisteixen en un entrenament metòdic que dura 8 setmanes, amb sessions de 45 minuts per als nens d’entre 5 i 11 anys i 10 setmanes, amb sessions d’1 hora des dels 12 fins als 19 anys.

Els 10 beneficis del mètode Eline Snel

  1. Concentrar i donar-se compte de quan ja no ho estan. A l’interrompre periòdicament les seves activitats i “seure a respirar amb atenció plena”, els nens aprenen ràpidament a connectar entre “fer” i “no fer”. Notar quan estan distrets i saber com poden tornar a concentrar-se és la base de cada concentració.
  2. Desenvolupar la capacitat per relaxar la seva ment i el seu cos, de manera que disminueixen les molèsties causades per la fatiga, l’estrès, les baixes per malaltia, la inquietud i l’insomni o les dificultats per conciliar el son. Amb la ment calmada augmenta també la capacitat d’aprenentatge.
  3. Identificar i entendre les emocions i els processos mentals com l’ansietat, la ira, la tristesa i la inquietud. A l’acceptar les emocions i els pensaments i concedir-los el seu espai, els nens creen la distància necessària per no ser arrossegats per aquests sentiments, sense haver tampoc que ignorar-los. Com a conseqüència d’això, sorgeixen la calma i l’harmonia.
  4. Ser presents en el “ara”, encara que hi hagi coses emocionants que estiguin esperant o encara que hagin passat coses desagradables. “Ara” està bé. Això ensenya als nens a projectar els seus pensaments menys cap al passat o cap al futur i centrar-los en el “ara”.
  5. Desenvolupar les seves funcions executives com la planificació, l’organització, la recerca de solucions i la resolució de problemes.
  6. Tenir confiança en si mateixos aprenent a no jutjar els seus propis pensaments i emocions, sense haver necessàriament que identificar-se amb el que pensen i senten. Això s’aconsegueix a través d’una actitud oberta i exempta de judicis de valor per part de l’educador, professor o pare.
  7. Millorar la memòria. Al centrar tota la seva atenció en el que fan “ara” (a través de la concentració), penetren millor en les coses i poden recordar més fàcilment el que han après.
  8. Ser més amables amb ells mateixos i amb els altres (els seus companys, els professors, la família), la qual cosa repercuteix en un augment de la capacitat de comprensió i en una disminució del rebuig cap als sentiments o punts de vista dels altres.
  9. Percebre el veritable valor de la tolerància mitjançant la compassió i la pràctica de l’amabilitat. Aquesta presa de consciència està, per tant, directament relacionada amb una disminució de l’assetjament escolar i amb un augment de l’acceptació de què és diferent.
  10.  Tenir un major sentit de la responsabilitat amb ells mateixos, amb els altres i amb l’entorn.

A Expoeduca 2020 podràs conèixer amb profunditat aquest mètode i els seus beneficis, vine i descobreix-lo!

Font: Ferran Garcia de Palau García-Faria Certified Trainer de mindfulness per a nens i adolescents del mètode Eline Snel www.psicotools.es

També us recomanem: Ús i abús de les pantalles

No us oblideu de seguir-nos al  Facebook  i a l’Instagram  i explicar-nos la vostra experiència!